Hiukan verkkainen on ollut blogin päivitystahti viime aikoina. Kilpailuista ei nykyään enää paljon jää pureksittavaa kun gps paljastaa pummit ja tuloslista ne tärkeimmät. Yritä nyt siinä sitten enää selitellä. Oma taso ja paikka on ollut siellä kakkosketjun vasempana pakkina. Hyökkäysintoakin olisi mutta kun taidot on kuin Salmelalla niin turha sitä on omalta tontiltaan hötkyillä vaikka itseluottamus olisikin kuin Nummelinilla.
Toukokuiselle rastiviikolle on mahtunut AM-sprinttiä, SM-maastoja, Katsastussprinttiä ja Huippuliigaa. Neljä starttia, 15,66km ja 1h13'40''. Kärjessä polkeneisiin on eroa kertynyt 4'02'' tasaisesti jokaisella etapilla. Gps-viivat ovat olleet pääosin aivan nättiä katseltavaa ja rengasvalinnat osuneet kohdilleen. Kärki on siis karannut jokaikisellä kilometrillä 15 sekuntia kauemmas pelkästään jalalla. Se niistä kisoista kun en mikään tilastotieteilijä kuintenkaan ole, samanhan näkee tosiaan sieltä tulostaululta tai böken vihosta. Radat ovat mielestäni vaatineet yksinkertaista täysilläalustaloppuunviivapitkin-taktiikkaa ilman kerssejä saati jarruja.
Joskus aloin pohtimaan myös miten noihin kilpailuihin pitäisi valmistautua. Niinkuin henkisesti. Huomenna on vielä rastiviikon kruunuksi SM-erikoispitkä, eikä sielläkään auta vaikka olisi niellyt energiageelipusseja suolen mutkat täyteen jos pääkoppa ei toimi. Nykyisin olen oikeastaan yrittänyt hiukan vältellä kilpailukartasta ja maastosta saatavan ennakkokuvan liiallista ennakkospekulointia etukäteen. Vessan seinällä nyt sentään on jukolakartta, mutta sielläkin käteen tarttuu yleensä veikkaajalehti, tänään taitaa muuten olla Boasson Hagenin päivä (x 27,00). Netti on nykyään pullollaan vanhaa ja uutta karttaa ja ilmakuvista olisi Karjaan sprintistäkin kyennyt näkemään jokaisen kukkaistutuksen lajia myöten. Mutta tuskimpa tuonkaan kilpailun tuloslista olisi paljoa muuttunut vaikka kartta olisi jaettu kaikille jo viikkoa etukäteen ja tuon viikon olisi saanut hinkata ajolinjojaan karjaan kaduilla. Reitinvalinnat on kuitenkin kilpailussa tehtävä uudelleen vaikka ne kotona työpöydän ääressä olisi mirkometriruuvin kanssa hinkannut kohdilleen. Ja metsässä kasvaa puita ja asfaltti on mustaa mennäämpä minne päin maailmaa tahansa. Vilkaisimpa oikein viime vuotista valmistautumiskaavaa erikoispitkille excelistä ja siellä oli jo tiistai-iltana kirjattu päiväkirjan kommenttisarakkeeseen yksinkertaisesti "voitan sunnuntaina." Jotain olin jo kotona päättänyt mutten sentään menenkö ykköselle oikealta vai vasemmalta.
Hyvähän tuo on etukäteen tietää miten serpentiinille käyrät maastossa menee ja miten paljon kivenmurikoita jääkausi on kilpailumaaston seudulle ripsauttanut ja onko metsurit miettineet liito-oravia metsätöitä tehdessään ja millaisia patoja majavat rakentaa, ehkä jopa hakea kotikulmilta jotain vastaavia rakennelmia, mutta henkisellä puolellakin valmistautumisessa olen omalla kohdalla miettinyt ihan muita juttuja. Toteuttaminen kun on asioiden suunnittelua tuhannesti tylsempää ja hankalampaa meikäläisen mielenlaadulle niin jotain hauskaakin pitää näille nykyajan toteutuspainotteisille radoille aina jättää. Muuten tuppaa tulla virheitä. Ja kun vielä pääkoppa on ohjelmoitu toimimaan siten että se on aina kaikkia muita enemmän oikeassa niin on ehkä parempi jättää radankin suunnittelu ratamestarille. Juutilaisen Anssi ja kumppanit ovat muuten virittäneet tästä oiken työkalun, sellaisen toki jonka käyttö insinöörille on mahdotonta, koska se toimii aina. Ja sitten on vielä hyväksyttävä ne 15 sekuntia joka ikisellä kilometrillä jotka eivät lähde pois ainakaan liikaa yrittämällä.
Ote erään tämän vuoden kilpailun ennakkoinformaatiosta:
Maastotyyppi: Metsää, jossa viljeltyä seutua, tiheäpolkuista jonkin
verran puuta kasvavaa suomaastoa.
Kumpuilu: Alueella on kaikenlaisia kumpuiluasteita ja mäkiä.
Kulkukelpoisuus: Osittain rajoitettu kulku. Laajempia ja pienempiä
alueita tiheää metsää.
Juhannuksena tarjoamme Nouskin porukalla kaiken herkun yhdessä päivässä.
http://www.iknv.fi/kilpailut/ikaalistenjuhannusajot2009.
Pari maailmanmestaria on jo viivalla ja lisää mahtuu mukaan. Tapahtuman maastoja ikäni kolunneena voisin todeta että tarjolla on sitä parasta madollista: monipuolisesti ja vaihtelevasti pienipiirteistä erämaata ja nopeaa kangasta. Edellinen ote ei siis ollut juhannusajojen kilpailukutsusta, kulkua ei ole järjestäjän puolesta rajoitettu.
1 kommentti:
"Netti on nykyään pullollaan vanhaa ja uutta karttaa ja ilmakuvista olisi Karjaan sprintistäkin kyennyt näkemään jokaisen kukkaistutuksen lajia myöten."
En ole ehkä ihan asian isä, mutta lähellä kuitenkin. Ei niistä tosiaan enää irtoa noilla ja näillä vuosilla mitään - paitsi ehkä kisaan valmistautumisen hekumaa. Se oli alkuperäinen idea mullakin kun aloin noita kehittelemään. Mutta ei se enää anna mitään. Eikä antais tai antanut Göteborginkaan systeemi.
Ja tiedoksi muuten, oon juossu jo tänä vuonna 15:24 vitosen ;-). Mutta koska se on oma tulos, niin niistä ei puhuta.
Nyt malttia ennen PM:ä ukko, jätkä tulee vielä tuolla sapluunalla. Maltilla vaan loppuun saakka.
Terveisin,
Pais
Lähetä kommentti