EM-katsastukset on käyty. Omat suoritukset oli sitä luokkaa
että niillä ei ole asiaa kisalippuun. Jokaisella matkalla tuli tehtyä vähintään
yksi senkokoinen pummi, että jälkikäteen jossittelemalla yhdenkin näistä
välttäminen olisi nostanut sijoitusta riman oikealle puolelle. Mutta
jälkiviisaus ja selittely lienee nyt turhaa. Joku sanoo että olisi pitänyt
priorisoida tietylle matkalle, toinen viisas olisi harjoitellut oikeaa
maastotyyppiä ja kolmas hakenut apua yläkerrasta. Talven aikana keskityin
fysiikkapuolen hiomiseen sellaiselle tasolle että hyvän suorituksen jälkeen
voisi kiipeillä palkintokorokkeelle päivästä riippumatta, mutta rehellisesti
sanoen fysiikkakaan ei ollut Silja-Rasteilla ja Finnspringissä sillä tasolla
mitä sen piti kevään aikaisempien kisojen ja valmistautumisen perusteella olla.
Turun sprintissä juoksu rullasi taas helposti ja kovaa, vaikka edellisestä
sprinttisuunnistusharjoituksesta taisi olla aikaa yhdeksän kuukautta ja koko
talvi tuli vauhtia haettua metsän puolelta. Kertoneeko tuo sitten jotain
syntymässä ja vuosien varrella kroppaan tarttuneista ominaisuuksista joille ei
tällä iällä enää liikaa voi. Keplottelin talven läpi terveenä ja ilman
rasitusvammoja joten joku jälkiviisas voisi sanoa että olin turhan varovainen
kun en laittanut itseäni niille limiteille joilla urheilija ei tervettä päivää
näe.
Helpointa (ja turhinta) suoritusta on ruotia kuitenkin
virheiden kautta niin pitkään kun virheellä höystettyjä rastivälejä on vähemmän
kuin onnistuneita. Silja-Rasteilla taisi tuo olla liki fifti-sixti.
Kakkosrastilla samaistin yhden kiven avokallionnokassa väärin 100m ennen rastia
ja sitten miestä vietiin puolitoista minuuttia kumpareelta toiselle. Virheen
jälkeen koko loppumatka oli kiire, joten suorituksenhallinta oli tässä
vaiheessa kautta vielä kaikkea muuta kuin paketissa. 30-vuotta viisautta ja
vanhuutta tuli samaisena päivänä täyteen ja sunnuntaiaamuna purin pettymystäni
pohjalaiseen tyyliin reilun 30 kilometrin lenkillä keväisessä maastossa.
Luntakin oli reilut 30 senttiä.
Viikolla tein kovan harjoituksen hiekkatiellä ja Finnspring-aamuna
kroppa tuntui kutakuinkin valmiilta pitkään kisaan. Alkumatkasta käskin hiukan
itseäni juoksemaan ettei touhu menisi turhaksi varomiseksi ja suunnistuskin
sujui perhosille asti niin hyvin että virhesekunnit oli laskettavissa yhden
käden sormin. Sijoituskin oli vielä palkintokorokkeen puolella. Pitkällä
perhosella eteen luikahti Huovilan paita ja jotenkin molemmat taisimme sotkea
suorituksen viimeistään pitkän perhosen pitkällä välillä jossa vuoroveto
tarkoitti sitä että vuorotellen vedimme toisemme päin metsiä.
Vapun sprinttikisan olin merkinnyt kalenteriini
huomiotussilla jo kevään kilpailukalenteria suunnitellessa. En vienyt
valmistautumista mitenkään äärimmille vaan vilkaisin puolessa tunnissa vanhan
kartan ja ilmakuvat, mikä oli sekin vähintäänkin tarpeeksi. Nykyiset
lajisäännöthän jopa kieltää maastosta ja kartasta kilpailussa hyödyntävän
ennakkotiedon hankkimisen. Vanhasta kokemuksesta osaan omalla kohdalla viedä
tuon ennakkospekulaatio-osaston helposti yli ja kun ratamestarin kohdallakin oli
tällä kertaa onnistuttu niin ettei tuolla ennakkovalmistautumisella ollut
mitään merkitystä, tuli kisasta onnistunut yhtä virhettä lukuun ottamatta. Tienylitksen
jälkeen kalliolle noustessa yritin laittaa käyrät ja kivet ojennukseen ja
kaarsin väärälle jyrkänteelle kun pienellä peilaamisella takana olevasta
talosta olisi rasti löytynyt 100% varmuudella. Jälkikäteen analyseeraamalla
havaitsin olleeni myös hiukan lammas 8-rastin aidanylityksessä ja ysirastin
otossa jossa olisi pitänyt laittaa kroppaa likoon ja istutuksia nurin kun
kerran oli lupa kartan mukaan. Viime kauden kukkapenkkipelleilyjen jälkeen
takaraivossa jäyti kuitenkin koko ajan pelko siitä että joka ikinen ihminen
kisa-alueella on vihollisena tarkkailemassa etten tallaa väärää kohtaa. Nyt kiersin
sitten kaikki sallitutkin aidat ja jyrkänteet ja tiheiköt kun olisi pitänyt
rymistellä suoraviivaisemmin.
Viime kesänä kävin vakuutusyhtiön kanssa
mielenkiintoisen vuoropuhelun siitä kuka loppuviimeksi vastaa
kilpailusuorituksen aikana aiheutetusta tuhosta ja on korvausvelvollinen.
Lopputulemaksi tuli että urheilija on kuitenkin aina vastuussa törmäilystään
autoihin ja ihmisiin vaikka järjestäjä liikennettä ja yleisöä ohjaisikin.
Luulisin että sama koskee myös puutarhoihin aiheutettuja tuhoja riippumatta
siitä onko kartantekijä sallinut omasta puolestaan näiden kohteiden
läpäisemisen. Hyvällä ratasuunnittelulla oli Turun katsastuskisassa nämä
jossittelut onnistuttu välttämään, mutta toukokuun Suomen kilpailukalenteria
katsellessa ei voi muuta kuin pelonsekaisin tuntein odotella milloin me
suunnistajat pilaamme maineemme rehteinä metsien miehinä lopullisesti kun
sprinttikilpailuja juostaan jo lähes joka ilta ja liian usein ne aiheuttavat harmia. Mielestäni tällä
osastolla laatu korvaisi määrän ja liitto voisi rajoittaa tämän lajityypin
kilpailujen määrän vuodessa vaikka viiteen. Saataisiin laatua kisoihin ja
harjoitukset pysyisivät harjoituksina. Rankilistalle voisi
sitten laskea yhden sprinttikisan. Niin hauskaa ja kehittävää tämä
nopeatempoinen sprinttisuunnitus kun onkaan niin moni kilpailunjärjestäjä astuu
suohon kuvitellessaan säästävänsä järjestelyissä ja kartanteon kuluissa
järjestäessään sprinttikisaa perinteisen kilpailun sijaan ja tuloksena on paha
mieli kisajäjärjestäjille ja osanottajille ja pahimmassa tapauksessa myös
alueella asuville tavallisille puutarhanhoitajille.
Homma jatkuu ja viikonloppuna on vuorossa Tiomila. Siellä
odottaa 3. osuus. Talven aikana yötreenejä on alla reilut kolmekymmentä, joten
olo kauden ensimmäiseen suurviestiin lähtiessä on hyvä, vaikkei tuossakaan
kisassa palkintoja jaeta hyvän ennakkovalmistautumisen perusteella. Tiomilan
jälkeen seuraavat tärkeät startit on vasta kesäkuun puolella jolloin
matkavalinnassa ja siihen tähtäävässä harjoittelussa tulee olemaan jo priorisointia
koska koko kolmen lajin paketti yhdessä viikonlopussa on liikaa vaikka
toukokuun harjoittelisikin hullun lailla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti